top of page
Etsi
  • Writer's pictureBrione Oy

Lean Six Sigma: Miksi luovuimme "Just in time"-periaatteesta?

Lean Six Sigma on konsepti, joka on tunnettu maailmanlaajuisesti sen kyvystä tehostaa tuotantoprosesseja, vähentää hukkaa ja parantaa laatua. Brione Oy:ssä, ohutlevytuotteiden valmistuksen asiantuntijana, olemme ottaneet käyttöön Lean Six Sigma konseptin periaatteet. Vahvistusta osaamiseemme saimme syksyllä 2023 kun toimitusjohtajamme Tero Niemelä sai Lean Six Sigma - black belt sertifioinnin. Hyvä Tero!


Pyrimme konseptin mukaisesti, jatkuvasti optimoimaan toimintamme ja tuottamaan asiakkaillemme parasta mahdollista laatua. Olemme kuitenkin huomanneet että Lean Six Sigman toteutuksessa on myös omat ongelmansa. Ihmiset eivät ole robotteja, eikä ihminen välttämättä aina pysty toteuttamaan Lean periaatteita.



Kaikki on myöhässä aina - tätä vastaan taistelemme


Lean Six Sigma Black Belt -sertifioitu toimarimme on osaamisellaan tuonut merkittävää asiantuntemusta ja näkemystä yritykseemme. Tero muistuttaa meitä säännöllisin väliajoin uudesta sisäisestä sanonnastamme: “Kaikki turha pois”. 

Lean Six Sigman yhtenä avainajatuksista on se että tuotanto ajoitetaan niin että valmiit tuotteet jäävät varastoihin mahdollisimman vähäksi aikaa. Tuotteen tulisi valmistua lähellä sitä hetkeä kun sitä tullaan hakemaan. Tämä ajatus onkin monen teollisuusyrityksen lähtökohdista. 



Kaikki on myöhässä aina - tätä vastaan taistelemme

Olemme vuosien mittaan oppineet että yritykset eri puolilla maailmaa ovat myöhässä. Näihin on erilaisia syitä, mutta näin asiat vaikuttavat olevan. Tämä johtaa siihen että varastoaika on kyllä lyhyt. Mutta myöhästyneisyyden ansiosta asiakastyytyväisyys on alhaalla sekä työntekijöiden stressitaso on korkealla, koska aina on kiire. 



Miksi luovuimme “Just in time” periaatteesta?


Olemme Brionella ottaneet asiakaksemme olla oikeasti ajoissa tuotantomme kanssa. Tämä tarkoittaa sitä että meidän täytyi luopua ajatuksesta lyhyistä varastointiajoista ja “just in time” periaatteesta. Emme halua että tuotteet valmistuvat juuri ajoissa, vaan hyvissä ajoin. Yritämme pitää jatkuvaa puskuria tuotannossamme, jotta kiirettä ei synny, eikä asiakastyytyväisyys ala tippumaan. 


Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pyrimme aina olemaan askeleen edellä ja valmistamaan tuotteet ennen luvattua päivämäärää. Tämä ei ainoastaan vähennä kiirettä ja stressiä työntekijöidemme keskuudessa, vaan myös parantaa asiakaskokemusta, kun voimme toimittaa tuotteet ajoissa tai jopa etuajassa. 


Kun olemme muutaman päivän edellä tuotannossa, siedämme hyvin esimerkiksi sairaspoissaoloja ja konerikkoja. Ne eivät näy asiakkaille, koska on pelivaraa. Puskurointi oikeasti vähentää stressiä, kun ei mennä koko ajan veitsen terällä.



Case-Esimerkki: ennakoiva tuotanto tuottaa tuloksia


Eräs asiakkaamme tilasi meiltä erikoisvalmisteisia ohutlevytuotteita joiden valmistus oli monimutkainen ja aikaa vievä prosessi. Asiakkaalla itsellään oli stressiä omassa tuotannossa, ja tarvitsi tuotteensa jopa sovittua ajankohtaa aikaisemmin. Asiakas soitti ja kysyi millä mallilla tuotteet ovat, ja että ovathan se noudettavissa sovittuna ajankohtana.

Tuotteet olivat jo varastossa ja asiakas pystyi hakemaan tuotteensa sovittua ajankohtaa aiemmin.


Sen sijaan, että olisimme noudattaneet tiukasti "just in time" -periaatetta, aloitimme tuotannon hyvissä ajoin, ennen kuin tuotteet olivat asiakkaalle tarpeen. Tämä mahdollistaisi sen, että kun kohtaisimme odottamattomia haasteita tuotantoprosessissa, meillä olisi riittävästi aikaa ratkaista ne ilman, että toimitusaikataulu olisi vaarantunut. Lopputuloksena asiakas sai tuotteensa jopa ennen sovittua aikataulua, ja me vältimme ylimääräisen stressin ja kiireen. Emme tietenkään aina voi luvata että tuotteita voi hakea ennen sovittua ajankohtaa. Mutta haluamme siis taistella myöhästyneisyyttä vastaan pitämällä puskuria omassa tuotannossa. 



Asiakaslähtöisyys ja laatu käsi kädessä


Brione Oy:ssä uskomme, että asiakaslähtöisyys ja korkea laatu kulkevat käsi kädessä. Vaikka Lean Six Sigma tarjoaa arvokkaita työkaluja ja tekniikoita tuotantoprosessien parantamiseen, olemme valinneet tien, joka yhdistää nämä periaatteet ennakoivaan ja asiakaslähtöiseen tuotantostrategiaan. Tämä ei ainoastaan paranna työntekijöidemme hyvinvointia, vaan myös varmistaa, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä saamiinsa tuotteisiin ja palveluun.


Jos haluat kuulla lisää toimintatavoistamme tai keskustella siitä, kuinka voimme auttaa yritystäsi, olethan yhteydessä.


63 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page